1970 Porsche 911T 2.2 – Fia rally spec

Hier is het voor een groot deel van ons allemaal mee begonnen… Het klaarmaken om met een auto deel te nemen aan de 2006 WinterTrial was de uitdaging. Het carrosserie hebben we zelf onderhanden genomen en de motor revisie in eerste instantie uitbesteed aan een aanbevolen bedrijf.

De auto is gebaseerd op een 911T 2.2 uit 1970 welke origineel in Italie is geleverd in de kleur appel groen, echter nu de visie volgt die door Porsche met de 911 ST van 1970 uiteenzette, welke later werd vervangen door de bekende 911 Carrera 2.7RSmodelen uit 72/73.

Eind 2005 – De motor wordt door “Beek Autoracing” gebouwd / gereviseerd naar 911S specificaties, waarna de auto een berg meer vermogen hadden dan de standaard 130 pk. Echter hadden we ondanks het toegenomen vermogen toch altijd het vermoeden dat er ergens een probleem was gezien hij rond de 4000 toeren iets inhield. Maar eerst deelnemen in de Wintertrail 2006!

Het probleem van de vermogen dip hebben we na de 2006 wintertrail deelname uitgezocht en opgelost door in de carburateurs de venturies op advies van DIVALO te vervangen voor 32mm ipv 30mm (zoals hoort bij S-spec nokkenas). Toen we dit hadden aangepast was het probleem dat hij inhield direct opgelost.

2008 – Ondertussen is na een aantal jaar dat de de auto gewoon bij ons in onderhoud gekomen een probleem met de ontsteking die er plots mee stopt. Daarbij is de originele Bosch BKHZ cq CD (captive discharge) ontsteking systeem aangepast en vervangen door elektronische Petronix contact puntjes te plaatsen en gebruik te maken van een MSD (CD) systeem.

2009 – Na het breken van een tuimelaar welke door “Beek” verkeerd bleken te zijn geïnstalleerd en los gekomen door onbalans hebben we alle tuimelaar assen gecorrigeerd qua installatie en direct voorzien van RSR type olie keringen. Op onderstaande tekening is duidelijk de juiste installatie weergegeven. Je kunt je voorstellen dat als de tuimelaar ass aan de verkeerde kant (links op tekening) gelijk met de behuizing word geïnstalleerd (of geheel in het midden) deze rechts bijna geen houvast heeft en op termijn helemaal los zal komen door deze onbalans. EEN GEVAARLIJKE FOUT!

We hebben toen gezien de motor er toch reeds uit was het vliegwiel afgedraaid, de koppeling vervangen en een sper differentieel van Quaife in de gereviseerde versnellingsbak geplaatst. De olie druk zender hebben we ook eens aan een grondige inspectie onderworpen gezien deze altijd wel erg hoge waarden aangaf… bleek hierbij dat een 5bar zender was geplaatst en een 10bar ontvanger in het dashboard?! Lekker knullig… De juiste 10bar zender is nu reeds geplaatst.

NOV / DEC 2009 – Waarschijnlijk had de gebroken tuimelaar vorige keer een diepere oorzaak dan puur verkeerd gemonteerde tuimelaar assen. Vlak na de laatste reparatie van het probleem met de tuimelaars, is het noodlot nogmaals toegeslagen… Deze keer was het de complete linker bank van cilinders 1,2,3. Bij de aandrijving van de nokkenas is iets afgebroken / vastgelopen. Gevolg was dat deze cilinders dan ook de kleppen hebben geraakt en dat alle koppen hierbij moesten worden gereviseerd (4 tuimelaars gebroken en 3 uitlaat kleppen krom). Bij het verwijderen van de koppen is echter de oorsprong van al deze problemen boven water gekomen…. Naast de diepe slijtsporen in de nokkenassen, welke op zwaar vervuilde olie duiden. Komen we er hierbij ook achter dat Links en Rechts twee compleet verschillende nokkenassen gemonteerd zijn door “Beek autoracing” (onderdeel nummers duiden op links S / rechts E). Dit verklaard de altijd al “ploffende” motor en heeft een gigantische onbalans veroorzaakt in het motorblok en op de krukas. Bij nader onderzoek carter / krukas blijken er 2 lagers te zijn losgelopen dor deze onbalans welke stukken lager door het gehele online systeem tot gevolg hebben !!

Gevolg van dit alles is dat er niks anders op zit dan weer een complete motor revisie. Hierbij gaan we deze keer echter alles in eigen beheer gedaan. Een aantal dingen moeten echter aan experts worden uitbesteed, zoals;

– Klepgeleiders vervangen (plus kromme kleppen vervangen)
– Lijnboren carter (plus olie kanaal aanpassingen ivm grotere olie pomp)
– Piston squirters toepassing (extra koeling onderzijde cilinders)
– Krukas slijpen (direct vervangen voor originele gebalanceerde S krukas)

shapeimage_2

De motor is reeds weer geheel opgebouwd en gemonteerd, hierbij is eens te meer gebleken dat er vorige keer door een medewerker van Beek volledig prutswerk is geleverd gezien de nokkenassen dus nooit naar behoren zijn uitgeklokt. Bij het uitklokken van de nokkenassen was direct aan het licht gekomen dat het om 2 verschillende nokkenassen was gegaan. Door nu deze procedure zo nauwkeurig mogelijk te hebben uitgevoerd verwachten wij dan ook weer een redelijke vermogens toename!!

Helaas is na deelname in de wintertrail 2010 deze auto van eigenaar gewisseld en vertrokken uit onze vaste onderhoud collectie. We hopen echter ooit deze wagen nog weer eens tegen te komen.