Porsche’s staan bekend om hun uitstekende remmen, en de oude 911 modellen zijn daar geen uitzondering op. Bij de invoering van het 911 A model in juli 1965 werd al meteen een gescheiden remsysteem ingevoerd, echter waren de remmen zelf vroeger toch enig since beperkt.
De bekendste en meest gebruikte remklauwen voor de oudere 911 modellen tot 1975 zijn de stalen 3″M-caliper welke in 1967 op de B modellen 911S en 911E werd geïntroduceerd in combinatie met geventileerde remschijven, waardoor alleen de 911T de originele “massieve schijven” behield welke ook op de 912 en 914 zaten (met uitzondering van de 911T uitgevoerd met een Sportomatic versnellingsbak). Bij de invoering van het C model in juli 1969 werden deze geventileerde remschijven en M calipers ook standaard bij de 2.2 911T.
Naast de 3″ M-calipers werden de 1969 tot 1972 S modellen in voorbereiding op de 2.7RS met unieke veel lichtere aluminium S calipers geleverd welke van de 908 waren afgeleid en ook grotere remblokken hadden (zie foto). Deze remklauwen maakte echter gebruik van een aangepaste voorophanging met een 3.5″ bevestiging welke later standaard werd vanaf bouwjaar 1976 toen Porsche een stalen A-calipers variant van deze introduceerde. De 73/74 RSR en 917 Le Mans raceauto’s hadden ook deze zelfde 3.5″ bevestiging maar inplaats van de dual 48mm pistons hadden deze 4 pod 38mm pistons remklauwen. De latere 930 turbo remklauwen welke sterk van deze race remklauwen waren afgeleid zijn dan ook een populaire upgrade voor dit 3.5″ type ophanging (remblok maat 98×65). Dit is echter indien je Porsche nu met 3″ M-calipers is uitgevoerd een zeer kostbare en uitgebreide verbouwing en kan slechts op de vooras worden toegepast, hoewel wij hebben wel een vergelijkbaar alternatief gevonden!!
Aluminium S-caliper remblokken vs 911 M-caliper remblokken (34,72 cm2)
3″ M-Caliper bolt on upgrade mogelijkheden:
Er zijn door de jaren heen verschillende technische vooruitgangen geweest waardoor er een aantal alternatieve upgrades beschikbaar zijn geworden voor de standaard M-calipers welke toch gewoon in de standaard 15″ velg passen, zondere hele ingrijpende aanpassing aan de ophangingen toe te passen.
Beide door porscheteam.nl toegepaste opties hebben zo hun charmes, maar het grootste bijkomend voordeel van de aangeboden 3″ upgrades is dat in tegenstelling tot 3.5″ remklauwen deze zowel voor als achter kunnen worden toegepast! Daarmee kun je dus zelfs nog betere rem setup specificaties creëren dan de met aluminium S-caliper of stalen A-caliper uitgevoerde modellen met 3.5″ ophanging!!
Aluminium Brembo 3″ AM remklauwen:
Deze zeldzame Brembo remklauwen zijn zeer vergelijkbaar met de aluminium S calipers welke door hun constructie beter hun hitte afvoeren en hebben daarnaast ook de zelfde 48mm piston maat zodat de rembalans het zelfde blijft maar met een 3″ bevestiging. De remblokken zijn ook net als bij de S calipers bijna 35% groter (47,74 cm2) dan die van de stalen M modellen, en zijn zowel voor als achter toepasbaar!! Deze remklauwen wegen door hun aluminium constructie daarbij bijna de helft van de originele M-calipers, en dat betekend natuurlijk een groot verschil in onafgeveert gewicht en daarmee ook zeer gunstig voor de wegligging. Deze set is de ULTIEME volledige PLUG & PLAY upgrade
3″ Bigbrake 4 Pod remklauwen:
Deze stalen remklauwen bieden ondanks de 3″ bevestiging toch 4 pod (4 x 38mm pistons) performance vergelijkbaar met de aluminium 73/74 RSR, 917 en 930 turbo remklauwen, echter voor een fractie van de prijs!! Het gaat natuurlijk zonder zeggen dat deze een nog grotere remblok (58,8 cm2) maat faciliteren dan de S en M calipers (65% groter dan standaard M), maar het is bij deze remklauw echter wel geadviseerd om ook een grotere hoofdremcilinder te plaatsen (19mm / 21.5mm). Deze set vereist echter wel een kleine aanpassing aan het hitteschild.