Geschiedenis 997 (2005-2012)

De Porsche 997 word eind 2004 geintroduceert als het nieuwe 2005 911 model uitgerust met een watergekoelde 3,6 liter (max. vermogen 345 pk, max. koppel 390 Nm) of 3,8 liter 6-cilinder (max. vermogen 385 pk bij 6800 toeren/min, max. koppel 420 Nm) boxermotor. Bij de introductie van de 997 werden eerst de 2-wiel aangedreven de Carrera en de Carrera S uitgebracht. Vervolgens kwamen de vierwielaangedreven Carrera 4 en Carrera 4S.

Later volgde naast deze standaard modelen ook een nog 3 modelen als eerbetoon en met een historische verwijzingen en met nog meer vermogen (408pk). De GTS welke verwijst naar de Porsche 904 Carrera GTS raceauto van 1964  en is verkrijgbaar coupe of cabrio en met de keuze van 2 of 4 wielaandrijving en standaard voorzien van een PDK versnellingsbak. Daarnaast zijn er ook nog de zeer exclusieve Speedster (356 stuks alleen als cabrio) en Sport classic (250 stuks alleen als coupe) in een zeer beperkt oplage en kleur keuze beschikbaar. De Sport Classic is te herkennen aan het “double-dome” dak en de “ducktail” spoiler, beide verwijzingen naar de legendarische Carrera 2.7 RS. De Sport classic is enkel beschikbaar met een handgeschakelde zes-versnellingsbak.

Geheel in de lijn van de eerdere 993- en 996- modellen heeft Porsche ook een Targaversie uitgebracht van de 997. Deze was echter alleen verkrijgbaar als vierwielaangedreven Targa 4 en Targa 4S. Van de Carrera, Carrera S, Carrera GTS, Carrera 4, Carrera 4S, Carrera 4 GTS en de Turbo zijn door Porsche ook een cabrio uitvoering uitgebracht welke zijn voorzien van een inklapbare soft-top.

GT3 (RS)
Porsche gebruikte de autoshow van Genève in 2006 om de Turbo en de 2007 GT3 te introduceren. Net als bij de 996 GT3 modellen, het is een manier voor Porsche het specifieke model onderdelen te homologeren voor het racen. Zo heeft de GT3 niet alleen een andere aerodynamische voor en achter bumper, maar beschikt de GT3 (net als de Turbo) over een compleet ander carter dan de “normale” 997 modelen. Het “Mezler” carter welke bij deze GT3 modelen gebruikt word is een race beproeft volledige dry-sump carter welke afstamt van de 98 Le Mans GT1 winnaar. Het 2007 model beschikte over een 3.6 liter motor met 415pk bij maximaal 8400 toeren, welke later in 2010 bij de facelift word ge-upgrade naar een 3.8 liter motor met 435pk.

Van de GT3 volgde later dat jaar nog een spotivere RS-uitvoering. Deze “Renn-sport” (RS) is nog lichter en meer toegerust op circuitgebruik dan de GT3. De GT3 RSR is de auto die Porsche – in zeer gelimiteerde aantallen – bouwt voor (klanten) raceteams.

Vlak voor de introductie van het nieuwe 991 model komt Porsche in 2011 nog met een ultiem 997 GT3 4.0 RS model. De motor zelf is voorzien van de krukas van de RSR met een grotere slag. Deze 4.0 RS heeft een maximaal vermogen van 500pk bij 8250 toeren!! Chassis ontwikkeling werden beïnvloed door de GT2 RS en maakt gebruik van stukjes van andere RS en RSR modelen. Slechts 600 auto’s werden gebouwd van deze ultime Mezler aangedreven 4.0 RS.

TURBO
Een kenmerkende nieuwe voorbumper met LED richtingaanwijzer in de luchtinlaten. Grote luchtinlaten voor en achter de achterwielen zijn andere duidelijke visuele aanwijzingen van het Turbo model. Ook kenmerkt was een intrekbaar achtervleugel, zoals gebruikt op de 996 Turbo.

Zoals reeds gebruikelijk op de 996 was de Turbo standaard voorzien van 4 wielaandrijving. De motor was bij de eerste generatie turbo voor de facelift net als de GT3 gebaseerd op het robuuste en betrouwbare 964 / GT1 ontwerp gewaardeerd 480 pk (350 kW; 470 pk) en 620 N · m (460 · ft).

De motor maakt gebruik van twee BorgWarner VTG turbo’s, een primeur voor Porsche. De Variable Turbine Geometry bevat geleidingsschoepen op het turbinewiel dat hun veranderen invalshoek met uitlaat snelheid, het verminderen boost lag bij lage snelheden, terwijl het openen tot overmatige voorkomen tegendruk bij hoge toerentallen. Zulke variabele geometrie turbines waren voorheen alleen beschikbaar op dieselmotoren en Porsche had hiermee dan ook een primeur.

GT2
In 2007 werd de GT2 geïntroduceerd, met 530 pk zit de GT2 in 3,7 seconden op 100 en heeft een topsnelheid van 329 km/u. Deze GT2 is eigenlijk gewoon een nog verder opgevoerde 997 turbo welke daarnaast alleen over achterwiel aandrijving beschikt waardoor deze ook nog lichter is geworden.

TURBO S

Begin 2010 is er ook de Turbo S bijgevoegd aan het modelen programma. De Turbo S heeft standaard onder andere PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes)en PDK (Porsche Doppelkupplung), en beschikt daarnaast over het zelfde vermogen van 530pk  als de GT2.

GT2 RS
In 2010 lanceerde Porsche ook de GT2 RS, de ultieme turbo circuitwagen van Porsche. Porsche haalt uit de 3,6 liter grote Twin Turbo boxer motor 620 pk die via een handgeschakelde versnellingsbak naar de achterwielen worden gestuurd. Deze GT2 RS zou volgens Porsche een rondje Nürburgring-Nordschleife doen in 7 minuten en 18 seconden en de sprint van 0-100 km/u duurt slechts 3,5 s. Na 9,8 s wordt de 200 km/u bereikt en na 28,9 s de 300km/u. De topsnelheid bedraagt 330 km/u.

Facelift
In 2008 heeft Porsche een facelift op de 997 doorgevoerd. Ook onderhuids werden diverse wijzigingen doorgevoerd. Zo is het motorvermogen van zowel de Carrera (4) en de Carrera (4)S versies toegenomen, door het gebruik van directe brandstofinjectie (DFI). Daarnaast is er ook een geheel nieuwe automatische versnellingsbak Porsche Doppelkupplung/PDK geïntroduceerd met dubbele koppeling.