Bij het 25-jarig jubileum van de 911 verschijnt in 1988 de eerste in serie gebouwde 911 met vierwielaandrijving, de 911 Carrera 4 type 964. Bij dit voertuig gaat het om een volledig herziene 911. In de 911 Carrera 4 zitten de genen van de legendarische technologies vooruitstrevende 959. Qua rijveiligheid worden met de 911 Carrera 4 een nieuwe maatstaven gezet met deze vierwiel aandrijving nog stabieler en eenvoudiger te beheersen dan zijn achterwiel aangedreven broer die vanaf 1989 met de modelnaam Carrera 2 wordt aangeboden.
Verdere vernieuwingen van de Carrera 4, die een jaar later ook bij de Carrera 2 zijn te vinden, zijn onder anderen het compleet nieuwe onderstel, de stuurbekrachtiging en de automatisch uitschuivende achterspoiler. De 911 Carrera 4 heeft een motorinhoud van 3.6 liter, produceert maximaal 250 pk en bereikt een topsnelheid van 260 km/h. Hij wordt eerst als Coupé aangeboden, maar een jaar later in 1989 ook in de varianten Targa en Cabriolet.
1990 – Turbo
De Turbo van de derde generatie heeft met 3.3 liter weliswaar dezelfde motorinhoud als zijn voorganger, zijn vermogen stijgt echter dankzij modificaties aan de turbo naar 320 pk. Porsche levert ook op het gebied van veiligheid en comfort opnieuw pionierswerk: in de 911 Turbo 3.3 van 1991 zijn ABS, stuurbekrachtiging maar vooral airbags voor bestuurder en passagier voor het eerst standaard.
1991 – Turbo S en Carrera RS
In een kleine oplage van 86 stuks wordt in het jaar 1991 de 911 Turbo S geproduceerd. De vermogenskuur leidt tot 381 pk, een koppel van 490 Nm en een acceleratie van 0-100 km/h in 4,6 seconden. De topsnelheid ligt bij de 290 km/h. Om redenen van gewichtsoptimalisering zijn de portieren, de voorklep en de achtervleugel van kunststof. De 18 inch Cup-velgen en de zij-luchtinlaten in de achterspatborden zijn de optische kenmerken van de Turbo S.
Naast deze Turbo S komt er ook weer een ultieme atmosferische motor in de verm van de Carrera RS. De voor het privé/club racen ontwikkelde Carrera RS slaat nieuwe wegen in en is qua idee een opvolger van de legendarische Carrera RS 2.7 van 1972: alles wat niet nodig is wordt consequent weggelaten. Ten gunste van een compromisloze rijmachine wordt afgezien van comfort.
Modellen zoals de 911 Turbo 3.3, maar ook de 911 Carrera RS, de tot dan sterkste 911 met atmosferische motor, wekken enthousiasme door de toename van het motorvermogen.